Ombudsman
Nemocniční ombudsman je osoba, pověřená vyřizováním stížností, podnětů a poděkování. Nepomáhá pouze pacientům, rodinám, blízkým osobám pacientů, ale i samotným zdravotníkům.
Hlavním posláním ombudsmana je chránit práva pacientů a pomáhat tak při řešení problémů vzniklých v souvislosti s hospitalizací v nemocnici. Usiluje o zajištění bezproblémové komunikace mezi pacienty, jejich blízkými a zaměstnanci nemocnice v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv.
Povinností ombudsmana je ve spolupráci s vedením nemocnice a jednotlivých oddělení šetřit podané stížnosti či podněty, navrhovat opatření k odstranění zjištěných nedostatků a s výsledky šetření v zákonné lhůtě písemně seznamovat stěžovatele.
Povinností ombudsmana je zachovávat mlčenlivost.
Činnost nemocničního ombudsmana by měla zvýšit spokojenost stěžovatelů a zvýšit porozumění mezi pacientem a zdravotníky.
Kdy byste měli využít služeb nemocničního ombudsmana?
- Domníváte-li se, že byla vaše práva nebo práva vašich blízkých porušena či ohrožena.
- Vznikl nebo hrozí konflikt na pracovišti v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb.
- Vázne komunikace mezi vámi a zaměstnanci nemocnice a vznikne tak potřeba věc řešit nestranně.
- Pokud chcete poděkovat personálu za poskytnutou péči Vám nebo osobě blízké.
Jakým způsobem se můžete na nemocničního ombudsmana obracet se svými požadavky:
- osobně po předchozí domluvě,
- písemnou a elektronickou poštou.
Na ombudsmana se může obrátit pacient, jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, dále osoba blízká a osoba zmocněná pacientem, a to se stížnostmi a podněty týkající se všech oblastí činnosti nemocnice – např. kvalita léčebné a ošetřovatelské péče, etiky chování zaměstnanců nemocnice či provozně organizační problémy při vaší návštěvě nemocnice.
Kontakt na Ombudsmana NRK:
Bc. Kateřina Zemánková Kašparová
Nemocnice Rychnov nad Kněžnou, o.z.
Jiráskova 506
516 23 Rychnov nad Kněžnou
Mobil: 607 231 282
E-mail: zemankova.katerina@nemocnicerk.cz