Ombudsman

Nemocniční ombudsman je osoba, pověřená vyřizováním stížností, podnětů a poděkování. Nepomáhá pouze pacientům, rodinám, blízkým osobám pacientů, ale i samotným zdravotníkům. 

Hlavním posláním ombudsmana je chránit práva pacientů a pomáhat tak při řešení problémů vzniklých v souvislosti s hospitalizací v nemocnici. Usiluje o zajištění bezproblémové komunikace mezi pacienty, jejich blízkými a zaměstnanci nemocnice v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv.

Povinností ombudsmana je ve spolupráci s vedením nemocnice a jednotlivých oddělení šetřit podané stížnosti či podněty, navrhovat opatření k odstranění zjištěných nedostatků a s výsledky šetření v zákonné lhůtě písemně seznamovat stěžovatele.

Povinností ombudsmana je zachovávat mlčenlivost. 

Činnost nemocničního ombudsmana by měla zvýšit spokojenost stěžovatelů a zvýšit porozumění mezi pacientem a zdravotníky. 

Kdy byste měli využít služeb nemocničního ombudsmana?

  • Domníváte-li se, že byla vaše práva nebo práva vašich blízkých porušena či ohrožena.
  • Vznikl nebo hrozí konflikt na pracovišti v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb.
  • Vázne komunikace mezi vámi a zaměstnanci nemocnice a vznikne tak potřeba věc řešit nestranně.
  • Pokud chcete poděkovat personálu za poskytnutou péči Vám nebo osobě blízké. 

Jakým způsobem se můžete na nemocničního ombudsmana obracet se svými požadavky:

  • osobně po předchozí domluvě,
  • písemnou a elektronickou poštou.

Na ombudsmana se může obrátit pacient, jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, dále osoba blízká a osoba zmocněná pacientem, a to se stížnostmi a podněty týkající se všech oblastí činnosti nemocnice – např. kvalita léčebné a ošetřovatelské péče, etiky chování zaměstnanců nemocnice či provozně organizační problémy při vaší návštěvě nemocnice.

Kontakt na Ombudsmana NRK:

Bc. Kateřina Zemánková Kašparová
Nemocnice Rychnov nad Kněžnou, o.z.
Jiráskova 506
516 23 Rychnov nad Kněžnou
Mobil: 607 231 282
E-mail: zemankova.katerina@nemocnicerk.cz

Máte dotazy?