Informace pro pozůstalé

Vážení pozůstalí, 

přijměte naši upřímnou soustrast. I přesto, jak velký zármutek v těchto dnech prožíváte, je potřeba neodkladně vyřídit některé záležitosti spojené s úmrtím a pohřbem, které jsou dány zákonem. 

Pro ulehčení těchto nelehkých dnů si Vám dovolujeme poskytnout několik informací, které Vám snad pomohou při řešení této těžké životní situace. 

Vydání pozůstalosti

V souladu s vnitřním předpisem nemocnice Vám budou po ověření Vaší totožnosti oproti podpisu předány věci osobní potřeby (včetně mobilního telefonu, notebooku, televize) a peněžní hotovost, pokud nepřesahuje 3 000,- Kč. Ostatní cennosti budou uloženy v depozitu nemocnice a budou Vám vydány po ukončení dědického řízení. Pokud některý účastník dědického řízení potřebuje věc patřící do dědictví po zemřelém (např. klíče od bytu z důvodu zajištění oděvu pro zemřelého, zajištění zvířat, odstranění havárie apod.), učiní na základě prokázání jeho důležitého zájmu, neodkladné opatření okresní soud. 

Občanský průkaz zemřelého předá pověřený zaměstnanec nemocnice nejbližšímu obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo matričnímu úřadu, který posléze vydá úmrtní list. Matriční úřad také vyrozumí Českou správu sociálního zabezpečení v Praze o zastavení vyplácení důchodů a zašle doklad o úmrtí soudu, který vyřizuje dědictví. Průkaz pojištěnce odevzdává pověřený zaměstnanec nemocnice příslušné zdravotní pojišťovně, která jej vydala. V případě, že máte občanský průkaz zemřelého doma, jej odevzdejte obci s rozšířenou působností nebo příslušnému matričnímu úřadu. 

Pohřební služba

V souladu se zákonem č. 256/2001 Sb. Zákon o pohřebnictví, nese Oblastní nemocnice Náchod náklady spojené s uložením těla zemřelého po dobu 48 hodin od úmrtí, byla-li provedena pitva, potom se tato lhůta počítá od jejího dokončení. Po uplynutí této lhůty již přecházejí náklady na uložení těla zemřelého na vypravitele pohřbu. 

Pro zařízení pohřbu je plně dostačující List o prohlídce zemřelého – část „B2“, který obdržíte na oddělení, kde k úmrtí došlo.  Pohřební službě dále předejte oblečení pro zesnulého k uložení do rakve (pouze prádlo a svrchní oděv, obuv není nutná) a fotografii zemřelého, chcete-li aby byla součástí parte. Pohřební služba Vám následně vystaví potvrzení o vyřizování pohřbu a potvrzení o účasti na pohřbu pro případ uplatnění nároku na dávku pohřebného ze systému státní sociální podpory. 

Pohřebné

Nárok na pohřebné má osoba, jež vypravila pohřeb nezaopatřenému dítěti, nebo osobě, která byla rodičem nezaopatřeného dítěte, a to za podmínky, že zemřelá osoba měla ke dni úmrtí trvalý pobyt na území ČR. Výše pohřebného je stanovena pevnou částkou 5000 Kč. O dávku lze požádat do 1 roku ode dne pohřební, a to prostřednictvím příslušného formuláře na Úřadu práce, dle místa Vašeho trvalého bydliště. 

Pracovní volno na pohřeb 

Podle nařízení vlády máte jako zaměstnanec nárok na pracovní volno s náhradou mzdy v délce trvání:

  • 2 dny při úmrtí manžela, druha nebo dítěte a na další den k účasti na pohřbu těchto osob,
  • 1 den k účasti na pohřbu rodiče a sourozence, rodiče a sourozence Vašeho manžela, manžela dítěte nebo manžela sourozence a na další den, jestliže obstaráváte pohřeb těchto osob,
  • nezbytně nutnou dobu, nejvýše na 1 den, k účasti na pohřbu prarodiče nebo vnuka nebo prarodiče Vašeho manžela nebo jiné osoby, která sice nepatří k uvedeným fyzickým osobám, ale žila s Vámi v době úmrtí v domácnosti, a na další den, jestliže obstaráváte pohřeb těchto osob. 

Nezapomeňte

Jestliže zemřelý pobíral některé ze sociálních dávek (např. příspěvek na péči, příspěvek na mobilitu nebo příspěvek na bydlení a další) je potřeba jeho úmrtí oznámit příslušnému úřadu, který dávky přiznal. Nejčastěji je to Úřad práce (budou požadovat kopii úmrtního listu). Vyhnete se tak nepříjemnostem spojeným s neoprávněným vyplácením dávek. 

Důchod po zemřelém (vdovecký, vdovský a sirotčí důchod)

Žádost o vyřízení sirotčího, vdovského nebo vdoveckého důchodu po zemřelém, který byl bez zaměstnání nebo byl důchodce, se podává na Okresní správě sociálního zabezpečení. Jestliže byl zemřelý zaměstnán, pak žádost podáváte u jeho zaměstnavatele.

 K žádosti o vdovský a vdovecký důchod se přikládá:

  • Úmrtní list manžela/ manželky
  • Občanský průkaz pozůstalého vdovce nebo vdovy
  • Oddací list
  • Poslední výměr důchodu pozůstalého vdovce/vdovy
  • Poslední výměr důchodu manžela/manželky 

K žádosti o sirotčí důchod se přikládá:

  • Úmrtní list
  • Občanský průkaz žadatele
  • Rodný list dítěte
  • Potvrzení o učebním poměru nebo studiu dítěte 

Pokud byl zemřelému vyplácen důchod poštou, je třeba oznámit úmrtí i na poště, která prováděla výplatu důchodu. 

Další důležité doklady, které je potřeba odevzdat

  • Pokud měl zemřelý vydaný cestovní pas, je potřeba jej vrátit na příslušném pasovém oddělení správního odboru Městského úřadu.
  • Řidičský průkaz zemřelého odevzdejte na příslušném dopravním inspektorátu

Pojišťovna

Jestliže měl zemřelý uzavřenou životní pojistku či penzijní připojištění, zažádejte si v příslušné pojišťovně o vyplacení pojistky. K tomu budete potřebovat úmrtní list a smlouvu pojištěného. 

V případě dalších dotazů jsou vám k dispozici naše sociální pracovnice. Aktuální kontakty na naše sociální pracovnice najdete na webových stránkách nemocnice nebo můžete využít služeb naší telefonní ústředny, kde Vás na příslušnou sociální pracovnici přepojí, tel.: 494 502 111

 

Máte dotazy?